Wednesday, February 6, 2013

Bantal


Ada peribahasa, satu menarik hati. 'Bagai orang mengantuk disorongkan bantal'. Ye, saat getir begini teringin rasanya disorongkan bantal gebu lagi empuk berisi kekabu yang boleh digentel-gentel setiap inci bantal yang boleh menyebabkan kehitaman dan hampir mengeluarkan sejenis bau yang asyik dan asyik pabila dicium berkali-kali. Ah, entah la. Sepi saja bangunan ni. Mengantuk seakan menguasai diri. Sepenuh diri. bukan separuh diri atau separuh nyawaku tajuk lagu kumpulan Noah. Gua cuba definisikan tidur melalui wikipedia yang sudah lama anda sedia maklum tempat untuk mencari segala maksud yang tersirat mahupun tersurat.

Baca tenang :
Tidur ialah keadaan rehat badan semula jadi yang dialami seluruh dunia fauna. Tidur diamalkan oleh semua mamalia dan burung, dan turut diperhati pada kebanyakan reptiliaamfibia dan ikan. Bagi manusia, mamalia-mamalia lain, dan kebanyakan besar haiwan-haiwan lain yang pernah dikaji seperti ikan, burung, semut, dan bari-bari, tidur secara kerap adalah penting untuk kemandirian. Namun, tujuan tidur tidak jelas sepenuhnya, sebaliknya masih menjadi titik tengah kaji selidik yang berterusan. 


Kalau dilihat pada konteks diatas, gua bukanlah sejenis mamalia mahupun diklasifikasikan sebagai binatang yang suka tidur. Oh hello? Gua cuma seorang manusia yang hodoh lagi hina cuma pintar sedikit cuma perlukan 'take a nap' kata orang amareka. Sudahla.